Nepovoljni trendovi za pešake i bicikliste se nastavljaju

Srbija nema usvojenu nacionalnu strategiju bezbednosti saobraćaja niti nacionalnu strategiju transporta, a strategiju bicikliranja koju su izradila udruženja građana ni jedno ministarstvo nije želelo da podrži i stavi se u ulogu predlagača – čulo se na sinoć održanoj debati o urbanoj mobilnosti u Zrenjaninu.

Tihomir Dinčić, Željan Popov i Igor Velić (putem video linka)

Ujedinjene nacije su povodom dekade bezbednosti saobraćaja (2021-2031) kategorisale države na osnovu odnosa koji imaju prema problemima u toj oblasti, a Srbija je svrstana u treću, pretposlednju kategoriju, među države koje su svesne problema, prate ih, ali ne preduzimaju korake da bi ih prevazišle – rekao je Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, jedan od uvodničara.

– Potrebno je tražiti primere dobre prakse po Evropi i svetu, biti aktivan u reakcijama na strateške planove i odluke na nivou grada i države. Loše je što u Srbiji svako rešenje zavisi prvenstveno od političke volje donosilaca odluka, što najčešće dovede do toga da komunikacija s njima potpuno zamre – konstatovao je Tihomir Dičić, arhitekta iz udruženja Ulice za bicikliste, koji je preneo iskustva borbe beogradskih biciklista za svoja prava.

Učesnici debate o urbanoj mobilnosti u Klubu ZONA

Niko od donosilaca odluka, od gradskih čelnika, preko stručnjaka iz agencije za bezbednost saobraćaja, do ministarstava i vlade, ne koristi javni prevoz niti ide na posao pešice ili biciklom i iluzorno je očekivati da takvi ljudi uopšte mogu da osete problem, a kamoli da ga reše. Zato se od njih najčešće može čuti apel pešacima i biciklistima “da se čuvaju”, umesto da se propisima i apelima obraćaju vozačima motornih vozila kako bi zaštitili ranjive kategorije u saobraćaju.

Na debati, koja je održana povodom Evropske nedelje mobilnosti, a kojom je moderirao Željan Popov iz Građanskog preokreta, raspravljalo se i o strategiji razvoja Zrenjanina čiji javni uvid je u toku, a čiji predlog takođe ne donosi bilo kakav iskorak u pogledu urbane mobilnosti. Ocene su išle od toga da predloženi dokument valja odbaciti u celini do toga da treba uputiti veliki broj primedbi.

Učesnici debate su konstatovali da aktuelna vlast jedino razmišlja o novcu pa je tako umesto olakšica i stimulansa za vozače lakih električnih vozila poput biciklova i trotineta, usvojila propis o njihovoj obaveznoj registraciji. I kada daje subvencije za kupovinu biciklova, gradska vlast Zrenjanina ih ne daje kupcima, nego unapred određenim prodavcima, s kojima je u poslovnim vezama – čulo se na debati. Od onih koji tako rade i razmišljaju ne mogu se očekivati dobra rešenja koja viđamo po razvijenim evropskim gradovima, saglasili su se učesnici debate.

Snimak debate: