Srbija nema usvojenu nacionalnu strategiju bezbednosti saobraćaja niti nacionalnu strategiju transporta, a strategiju bicikliranja koju su izradila udruženja građana ni jedno ministarstvo nije želelo da podrži i stavi se u ulogu predlagača – čulo se na sinoć održanoj debati o urbanoj mobilnosti u Zrenjaninu.

Ujedinjene nacije su povodom dekade bezbednosti saobraćaja (2021-2031) kategorisale države na osnovu odnosa koji imaju prema problemima u toj oblasti, a Srbija je svrstana u treću, pretposlednju kategoriju, među države koje su svesne problema, prate ih, ali ne preduzimaju korake da bi ih prevazišle – rekao je Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, jedan od uvodničara.
– Potrebno je tražiti primere dobre prakse po Evropi i svetu, biti aktivan u reakcijama na strateške planove i odluke na nivou grada i države. Loše je što u Srbiji svako rešenje zavisi prvenstveno od političke volje donosilaca odluka, što najčešće dovede do toga da komunikacija s njima potpuno zamre – konstatovao je Tihomir Dičić, arhitekta iz udruženja Ulice za bicikliste, koji je preneo iskustva borbe beogradskih biciklista za svoja prava.

Niko od donosilaca odluka, od gradskih čelnika, preko stručnjaka iz agencije za bezbednost saobraćaja, do ministarstava i vlade, ne koristi javni prevoz niti ide na posao pešice ili biciklom i iluzorno je očekivati da takvi ljudi uopšte mogu da osete problem, a kamoli da ga reše. Zato se od njih najčešće može čuti apel pešacima i biciklistima “da se čuvaju”, umesto da se propisima i apelima obraćaju vozačima motornih vozila kako bi zaštitili ranjive kategorije u saobraćaju.
Na debati, koja je održana povodom Evropske nedelje mobilnosti, a kojom je moderirao Željan Popov iz Građanskog preokreta, raspravljalo se i o strategiji razvoja Zrenjanina čiji javni uvid je u toku, a čiji predlog takođe ne donosi bilo kakav iskorak u pogledu urbane mobilnosti. Ocene su išle od toga da predloženi dokument valja odbaciti u celini do toga da treba uputiti veliki broj primedbi.
Učesnici debate su konstatovali da aktuelna vlast jedino razmišlja o novcu pa je tako umesto olakšica i stimulansa za vozače lakih električnih vozila poput biciklova i trotineta, usvojila propis o njihovoj obaveznoj registraciji. I kada daje subvencije za kupovinu biciklova, gradska vlast Zrenjanina ih ne daje kupcima, nego unapred određenim prodavcima, s kojima je u poslovnim vezama – čulo se na debati. Od onih koji tako rade i razmišljaju ne mogu se očekivati dobra rešenja koja viđamo po razvijenim evropskim gradovima, saglasili su se učesnici debate.
Snimak debate: