Usvajanjem Odluke o parkiranju (“Sl. list Grada Zrenjanina” br. 5/2017, 8/2017- ispr., 18/2009, 2/2021, 4/2021) naplata parkinga u Zrenjaninu je načelno legalizovana.
U članu 5. i članu 6. Odluke o parkiranju navodi se da je JKP Pijace i parkinzi u obavezi da jasno označi način korišćenja parkinga, da obeleži parking mesta za osobe sa invaliditetom, motore i biciklove, baš kao što piše i da je u obavezi da jasno obeleži visinu naknade i način plaćanja.
Uprkos tim odredbama, mnogi javni parkinzi su usled neadekvatnog održavanja tokom dužeg vremenskog perioda prilično devastirani, a neki od njih uopšte nisu ni bili u formi da bi mogli dalje da propadaju, prvenstveno onaj u ulici Vuka Karadžića, koji je samo nasut rizlom, nikada nije asfaltiran, a kamoli obeležen. U veoma lošem stanju je i parking u ulici dr Miroslava Tirše, prostoru koji nije saniran od prestanka rada stare pijace. Brojne rupe i ulegnuća su samo deo problema. Nepostojanje bilo kakve saobraćajne signalizacije unosi konfuziju kako među korisnicima parking prostora, tako i među sve ostale – pešake, bicikliste, korisnike lokala.
Iako na sajtu nadležnog JKP postoji anketa putem koje su korisnici u mogućnosti da komentarišu rad preduzeća, nije poznato da li je, kada i kako o tome obaveštena javnost putem medija, da li je i kada Gradsko veće izveštavano o rezultatima ankete, koliko je korisnika nezadovoljno i da li je nešto preduzeto tim povodom, što je takođe propisana obaveza.
Kada bi korisnici parkinga bili češće i bolje upoznati sa svim svojim pravima, i kada bi ih adekvatno koristili, verovatno bi imali manje problema s gacanjem po blatu, vožnjom slaloma po parkingu, blokiranjem vozila od strane nesavesnih korisnika i naplatom usluge koja im nije pružena.
Gradska vlast Zrenjanina u dužem vremenskom periodu ne pokazuje nameru da parkiranje uredi na način koji je u interesu građana i saobraćaja, već postojeće probleme ignoriše i zataškava. Dokle?
Milica Kovač,
arhitekta