12. februara 2015. godine, gradska vlast Zrenjanina oličena u JKP “Vodovod i kanalizacija” pompezno je s konzorcijumom privatnih preduzeća Gruppo Zilio S.P.A. Gruppo Zilio d.o.o. i Synertech d.o.o. potpisala ugovor o usluzi prečišćavanja vode za piće. Prema izjavama gradskih čelnika i prema odredbama ugovora, postrojenje je u potpunosti trebalo da finansira privatni investitor, a grad i građani da plaćaju samo uslugu prečišćavanja, odnosno dobijenu vodu.
U ugovoru piše: “Izvršilac se obavezuje da sopstvenim sredstvima, odnosno iz sredstava koje odobre finansijske institucije (bankarski krediti – prim. aut.) finansira izradu projektno-tehničke dokumentacije, nabavku, uvoz i montažu opreme i uređaja sa svim potrebnim građevinsko-zanatskim radovima, dovođenje postrojenja u funkcionalno stanje i puštanje postrojenja u rad… Imajuću u vidu da je predmet ove nabavke isključivo usluga prečišćavanja pitke vode, izvršilac snosi sve operativne troškove održavanja, servisiranja, upravljanja i rukovođenja postrojenjem za sve vreme trajanja ovog ugovora”.
A šta se zaista dešava?
Iz dopisa JKP “Vodovod i kanalizacija” saznajemo da je do sada to javno-komunalno preduzeće platilo više od 77 miliona dinara u interesu konzorcijuma privatnih preduzeća Gruppo Zilio S.P.A. Gruppo Zilio d.o.o. i Synertech d.o.o. To gradsko preduzeće ima sklopljen ugovor o zajmu u kojem je zajmoprimac jedan član konzorcijuma – Synertech d.o.o. koji može da povlači novac “po potrebama”. Iz dopisa se vidi i da je JKP “Vodovod i kanalizacija” dva puta kao jemac privatnog investitora plaćalo trećim licima za kupljenu robu.
Ako na ove činjenice dodamo informaciju da se postrojenje gradi na zemljištu u vlasništvu grada, a ne tih privatnih preduzeća, i da je to zemljište korišćeno kao garancija bankama da investitor podiže komercijalne kredite, postavlja se pitanje ko zapravo finansira, odnosno gradi postrojenje za prečišćavanje vode i po kom osnovu privatni investitor sebe naziva vlasnikom postrojenja koji će građanima naplaćivati uslugu prečišćavanja vode?
Konzorcijum kojem se preko gradskog komunalnog preduzeća daju desetine miliona dinara javnog novca sastoji se iz tri povezana mikro pravna lica s ukupno šest zaposlenih i kapitalom od svega 128,2 miliona dinara, jedan član tog konzorcijuma nije podneo zakonom obavezni redovni godišnji finansijski izveštaj za 2018. godinu, a drugi je imao račun u blokadi tokom 2018. godine.
Uz sve to, ugovorna obaveza privatnog investitora je bila izgradnja i puštanje postrojenja u rad u roku od osam meseci, što je isteklo pre četiri godine.
Povezana vest: